Gazeta Poznańska
Kazimierz Plotka, poznaniak chory na astmę, cieszy sie z niespodziewanego prezentu, jakim jest cena 1 grosza za opakowanie leku: – Mam niską rentę i liczy się każda złotówka. Inaczej to ocenia Tadeusz Bąbelek, farmaceuta: – Po tej akcji wzrosła sprzedaż leków refundowanych, ponieważ pacjenci kupują na zapas i nie są w stanie potem wszystkiego zużyć.
Za jeden grosik
W tych dniach aptekarze przeszli od wygłaszania opinii do konkretnego czynu, którym jest – jeszcze ciepła – Uchwala Wielkopolskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej: – Sprzedaż leków za 1 grosz stała się wielkim problemem społecznym, bo wszyscy ponosimy koszty tego działania – mówi Przemysław Maciak, adwokat, który reprezentuje farmaceutów walczących o przejrzyste zasady obowiązujące przy aptecznym okienku. A obecnie, jak wyjaśnia, tak nie jest. Czy praktyki stosowane przez siec Euroapteka to tylko przejaw ostrej konkurencji rynkowej, czy łamanie polskiego prawa farmaceutycznego? Strona litewska twierdzi, że nie jest na bakier z żadnym paragrafem. Co innego mówi poznański prawnik: – Oferowanie produktów leczniczych z listy leków podstawowych i z listy leków refundowanych za cenę niższą niż ustalony ryczałt, jest sprzeczne z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Z podobnymi zarzutami spotkała sie forma reklamy farmaceutyków, jaką się posługuje litewska sieć: – Rozpowszechnianie ulotek po domach i na ulicach, w których porównuje się ceny i prezentuje w sposób atrakcyjny leczniczy produkt, jest reklamą – dorzuca mecenas.
Magia reklamy
– Naszym zadaniem jest wydawanie leków, a nie robienie akcji handlowych, które zwiększają popyt na leki i tworzą lekomanów – mówi dr farmacji Tadeusz Bąbelek i podpiera się 100 mln zł, o jakie już w tym roku wzrosły wydatki z NFZ na refundacje leków. – Epidemii w tym czasie nie było, więc – tłumaczy Przemysław Maciak – sztucznie został wywołany “apetyt na leki”. Według poznańskiego prawnika litewski właściciel sieci podobnym postępowaniem już zmonopolizował w swoim kraju apteczny rynek u siebie i podobne “porządki” zamierza wprowadzić w Polsce.
Magiczna w sadzie
Kancelaria Sójka & Maciak Adwokaci prowadzi proces w łódzkim sądzie, w którym reprezentuje grupę poznańskich aptekarzy będących w sporze z siecią “Apteki Magiczne”. Zarzut: stosowanie reklamy sprzecznej z prawem oraz dobrymi obyczajami. Od wyników tego pozwu uzależnia się wytoczenie sprawy Euroaptekom.