Aptekom nie wolno rozdawać ulotek, na których zestawiają swoje ceny leków z konkurencją Sąd Najwyższy w precedensowym wyroku z dnia 2 października 2007 r. uznał, że również takie zestawienie jest publiczną reklamą tych leków zakazaną przez art. 57 ust. 1 pkt 1 i 3 prawa farmaceutycznego.
Sądy uznały, że ulotki były reklamą leków recepturowych i refundowanych zakazaną w art. 57 ust. 1 i 3 prawa farmaceutycznego. Jednakże żądania powodów oddaliły. W ich ocenie Magiczna nie dopuściła się czynów nieuczciwej konkurencji. Ulotki bowiem nie zawierały niedozwolonej reklamy porównawczej, bo nie wskazywały konkretnego konkurenta. Nie wprowadzały także w błąd, bo w ulotkach znajdowały się stosowne objaśnienia. Sądy przyjęły w tym zakresie tzw. wzorzec klienta uważnego, ostrożnego i zorientowanego. Ponieważ w drukach wydawanych od 2005 r. Magiczna podawała w odniesieniu do leków recepturowych i refundowanych tylko ceny stosowane w jej aptekach, zakazanie niedozwolonej reklamy było zbędne.
SN wskutek skargi kasacyjnej konkurentów Magicznej, reprezentowanych przez kancelarię Sójka & Maciak, uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Nie miał wątpliwości, że zestawienie cen leków recepturowych i refundowanych zamieszczone w kwestionowanych ulotkach jest ich reklamą zakazaną przez art. 57 ust. 1 pkt 1 i 3 prawa farmaceutycznego. -Już z tego powodu reklama ta stanowiła czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 16 ustawy z 1994 r. – tłumaczyła sędzia Irena Gromska-Szuster.
SN nie zgodził się z przyjęciem do oceny tej reklamy wzorca tzw. uważnego, zorientowanego konsumenta. Adresatami reklamy tych leków są bowiem przede wszystkim ludzie chorzy i starzy. – Nie sposób przyjąć -mówiła sędzia – że mogli się oni zapoznać z objaśnieniami cen i okresem ich obowiązywania, skoro ze względu na wielkość czcionki były one dla takich osób nie do odczytania. Reklamę tę trzeba uznać za niedozwoloną także z powodu posługiwania się nieostrymi, nieweryfikowalnymi określeniami, takimi jak “cena typowa”.
W ocenie SN sądy błędnie przyjęły, że nie ma potrzeby zamieszczania ogłoszeń w prasie. -Powodom należy się przecież jakaś satysfakcja – powiedziała sędzia Gromska-Szuster. Ogłoszenie jest istotne także ze względu na klientów, którzy powinni się dowiedzieć o tych uchybieniach (sygn.IICSK289/07).
10.07.2024
Awanse w zespole SMM Legal
25.09.2023
Awanse w Zespole SMM Legal
07.08.2023
Premiera podcastu SMM Legal Talks
31.07.2023
20-lecie działalności SMM Legal
30.06.2022
Sukcesy w naszym zespole
05.05.2022
Awans partnerski Mateusza Stańczyka
20.12.2021
Awanse i sukcesy naukowe w zespole SMM Legal
04.10.2021
SMM Legal w nowej odsłonie
29.03.2021
Smm Legal Zmienia Formę Prawną
18.02.2021
Doradzaliśmy Przy Fuzji W Branży Optycznej
27.01.2021
Nasz Nowy Portal O Prawie Smm Legal 24
08.01.2021
Awanse Oraz Wzmocnienia W Zespole Smm Legal
10.10.2019
Awanse W SMM Legal
22.07.2019
Prawnicy SMM Legal Z Tytułami Zawodowymi
04.06.2019
Wspieramy Ambitnych Innowatorów I Naukowców
10.05.2019
Prawnicy Smm Legal Zdali Egzaminy Zawodowe
15.06.2018
Konkurs Arbitrażowy Lewiatan 2018
24.05.2018
WYDAWNICTWO ŚWIĘTY WOJCIECH
24.05.2018
BIBLIOTEKA KÓRNICKA POLSKA AKADEMIA NAUK
14.04.2017
R.PR. ŁUKASZ BIELAK W PROGRAMIE RZECZoPRAWIE
07.12.2016
Sukces Smm Legal Przed Sądem Najwyższym
Zapisz się do naszego biznesowego newslettera o prawie! Przystępną i praktyczną wiedzę serwujemy raz w miesiącu.
Dziękujemy!
Zostałeś pomyślnie zapisany do newslettera. Potwierdź swój zapis klikając w link przesłany na podany adres e-mail.